Stare gry nie umierają nigdy...

Nostalgia za starymi grami


#1 2011-06-20 09:53:33

 8-bit_dweller

Moderator

Zarejestrowany: 2010-04-17
Posty: 170

Tomb Raider

Po dość długim okresie braku interakcji z tą serią (wbrew temu, że ciągle sypią się jak z rękawa nowe odsłony) postanowiłem spróbować swoich sił i w końcu przejść pierwszą oryginalną część, zakopaną wśród innych gier z czasów dzieciństwa.

Pierwsze wrażenia? Muszę przyznać, że niezbyt zadowalające. Oczywiście nie chodzi o graficzną sferę gry, gdyż to przez długi czas było nieoficjalnym(?) znakiem rozpoznawczym serii + tragicznością jak na tamte lata wcale nie trąci.
Gra, pomimo dobrze działającej instalacji, odmówiła odpalenia pod Windowsem XP. Oczywiście zmuszony byłem odpalić ją DOSBoxem, co jednak zaowocowało skokami w FPSach owej gry. Jako cierpliwy człowiek, doświadczony graniem w mocne gry na słabym sprzęcie mogłem to bezproblemowo przeboleć. Mocno jednak tknęło mnie toporne sterowanie, które z racji długiego oczekiwania na docierające sygnały z klawiszy nie pozwala lekką ręką jednocześnie skakać w cztery strony obracając się i strzelając (no i walcz tu teraz z przeciwnikami latającymi z zastraszającą prędkością wokół ciebie).
No i w sumie ostatnia kiepska sprawa: tekstury plansz. Wiem, że czasy były cienkie z rozdzielczością i konieczne było dobranie kolorów etc. do lokacji podziemnych świątyń i ukrycia sekretów, ale to jest po prostu tragiczne. Wstępne rozeznanie się w terenie często nie zdaje dobrych rezultatów, a z czasem krążenia i gapienia się na to wszystko zaczyna z uczucia przygody w niebezpiecznym miejscu robić się po prostu mdławo i nudno.

Teraz już wiem, czemu to kiedyś porzuciłem...


Ale muszę też przyznać, że gra ma całkiem sporo plusów. Przykładowo oprawa dźwiękowa: pomimo braku muzyki w tle, wszystkie odgłosy i sam voice-over bohaterki prezentują się na zacnym poziomie. Odgłosy przesuwających się mechanizmów i co poniektóre porykiwania w miarę zwyczajnych zwierząt skutecznie zjeżą włos na głowie niejednemu podróżnikowi.
Zagadki logiczne wykorzystują w pełni możliwości samej trójwymiarowości gry i nie rzucają się bezczelnie w oczy błyskami i migotaniem, co zmusza gracza do badania wszystkich możliwych zakamarków i dzięki temu niespodziewanego odkrywania sekretów w mało dostępnych, cudem zauważonych miejscach. (chociaż znalezienie trzeciego trybika w czwartym poziomie może okazać się dość ciężką sprawą, więc zło i tu siedzi).
Animacje wszystkich postaci stoją na wystarczającym poziomie by stwierdzić, że są tym czym są i przemieszczają się w miarę naturalnie. Trójwymiarowość inwentarza może troszkę koliduje z dwuwymiarowością ciężkich do zauważenia przedmiotów na samych planszach, ale działa to wizualnie na korzyść gry.

Dobra, kończę już bo się zacząłem rozpisywać jak Amigos, a szczegóły gierki zawsze można przecież omawiać w dziale Labolatorium.
Polecam tą część (bo grę zapewne praktycznie wszyscy znają) tym, którzy mają kupę czasu do stracenia i żelazne nerwy w pokonywaniu przeszkód, bo to najbardziej zauważalne "koszty" zabawy z tą grą.


Tomb Raider

https://i.postimg.cc/3NMDWQG0/tombRai1.jpg



Pojawił się także dodatek o intrygującym podtytule Unfinished Business, jednak ja już mam dosyć toporności tejże gry pod DOSBoxem, więc ew. odszukanie i obadanie pozostawiam bardziej zapalonym graczom.

Offline

 

#2 2011-06-24 00:14:44

 8-bit_dweller

Moderator

Zarejestrowany: 2010-04-17
Posty: 170

Re: Tomb Raider

Sequel to już jednak było, jak zawczasu wskazywało na to demo, pchnięcie serii w dobrą stronę.

Po dość mocnym zakończeniu części pierwszej Lara znalazła sobie nowy artefakt do odszukania. Tym razem nie był on lajtowo szukany przez podróżników kończących ostatecznie jako szkielety pełne ołowianych kulek w zapomnianych podziemiach, ale poważniejszą organizację (i do tego niekoniecznie jedną z tych legalniejszych) .

Doszła możliwość wspinania się po specyficznych ścianach, zjeżdżanie na linie oraz korzystanie z flar dla rozjaśniania co ciemniejszych terenów. Zwiększeniu uległ także asortyment broni, w którym można znaleźć już o wiele mocniejsze cacka niż strzelba (do której też można znaleźć zdecydowanie więcej amunicji niż w jedynce). Doszły także sterowalne pojazdy.

Poziomy uległy zdecydowanie większemu zapełnieniu przeciwnikami i składają się w dużej mierze z miejsc nowocześniejszych niż rozpadające się grobowce. Co jednak nie oznacza, że wyszło superancko, gdyż zwiększyła się częstotliwość dwóch ulubionych motywów każdego szanującego się gracza:

- pułapki podwodne, często ukańczalne z zapasem tlenu na krawędzi
- aktywne czasowo mechanizmy zamykające drogę przed nosem w przypadku min. 2-3 średnich "wywałek" po drodze
  (od siebie dodam dla tych, którzy mają jeszcze przed sobą obadanie tej odsłony, że przycisk akcji dodaje ładnego spida np. motorówkom)

Kłuć może też trochę fakt, że elementy zmieniane przełącznikami (pomijając drzwi) zachodzą bez żadnej animacji bądź poza kamerą, zaledwie z odpowiednim odgłosem trzeszczenia czy przemieszczania. No ale to i tak lepsze niż w jedynce, gdzie specyficzny dźwięk przesuwania kamiennych kolumn "niewiadomogdzie" (czyt. bez przeskoku kamery do odpowiedniej lokacji) potrafił zjeżyć włos na głowie graczom ze słuchawkami, a już ew. mechanizmy wogóle kamery się nie doczekiwały.
Obecne są także obiekty, które mogą bezpardonowo wypchnąć bohaterkę ze względu na nieregularne kształty, bądź zglitchowane kombinacje "platforma-zabójczy obiekt", które zetną całkowicie HP szybciej niż się ogarnie czemu nagle odpaliło się menu ładowania zapisu.

Tak czy siak wybicie się gry z ram DOSa w objęcia Windowsowe zdecydowanie jej posłużyło, więc tą część mogę z czystym sumieniem polecić każdemu.


Tomb Raider II

https://i.postimg.cc/DwCJLXsT/tombRai2.jpg



Poza podstawową wersją, dzięki dobremu odzewowi ze strony fanów, powstał także dodatek Golden Mask, dodający 4 nowe poziomy cechujące się już od samego startu bardziej wyśrubowanym poziomem trudności.

Offline

 

#3 2011-06-24 09:50:53

Hit by pixel

Administrator

Zarejestrowany: 2010-04-17
Posty: 523
Punktów :   

Re: Tomb Raider

Pamiętam jak mieliśmy tylko demo dwójki, cięło się w to zawzięcie.

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
mapka stronki